Invånarna i Dzerzjinskoje vittnar om konstanta ukrainska artilleribeskjutningar

13 november 2016 begav sig journalisten Aljona Kotjkina från radiokanalen Kometa (Donetsk) och hennes kollegor ner till södra Donetskrepubliken. De besökte byarna Leninskoje, Dzerzjinskoje och Bezymennoje. Militären släppte dock inte in dem till Kominternovo p.g.a. den mycket svåra situationen där.

Aljona Kotjkina fick tillfälle att intervjua både folkmilissoldater och byborna.

Jag fick prata såväl med våra soldater som med lokalinvånarna. De överraskade mig ännu en gång med sin sorglösa livslädje, sin förmåga att se in i ögonen på verkligheten och helt enkelt leva vidare”, – berättar hon.

aljonakotjkinadzerzjinskojeskyltaljonakotjkinadzerzjinskojeHon tog bl.a. en intervju med en man i byn Dzerzjinskoje som berättade följande om situationen där:

Jag har sedan länge slutat vara rädd, jag är van numera. Och idag började de skjuta mot oss klockan fem på morgonen, strömmen försvann, vi har just fått tillbaka den. Problemen här är sedan länge mycket svåra och många människor har dödats. Oskyldiga människor dessutom, de gör precis som de vill. Det är bara gamlingar kvar här, de försöker bara mota bort oss härifrån och det är allt. Som jag ser det, om man attackerar och skjuter, så betyder det att man går på offensiven. Men varför skjuta oavbrutet? Dag och natt. Kan man kalla det för ett krig? Det handlar om rån. De skjuter enbart för att göra oss rädda. För att jag ska sticka härifrån. Och för att de ska kunna komma hit efter att jag har flytt, lasta alla våra tillhörigheter och åka tillbaka till sig. Men jag har ännu inte flytt. Men man kommer förmodligen att tvingas fly, eftersom det har blivit värre. Till exempel i förrgår slog fyra projektiler ner här i närheten, 4 projektiler. En kvinna dödades, en annan fick sin mage uppskuren av splitter. Hon hade tur… En man satt på toaletten, explosionen blåste bort hela toaletten, medan mannen fortfarande satt kvar på huk helt skräckslagen. Han hade tur…”.

Källa: https://www.facebook.com/alyonatigra.kochkina/posts/1378617882149801

Kommentera

