Lvovs avfall turnerar runt genom Ukraina

Lvovs sopor fortsätter sin rundresa genom Ukraina. Efter nej-beskedet från Kiev försökte Lvov-borna komma överens med Tjernovtsy, Nikolajev och Dnepr. Invånarna där gick dock ut och protesterade mot planerna på att ta emot sopor från Lvov.

Detta framgår av en artikel som publicerades på sajten Korrespondent.net den 13 september 2016.

avfalletlvov

Historien i Lvov

Byn Gribovitji, som ligger 3 km från Lvov, har sedan slutet av 1950-talet och fram till 2016 tagit emot avfall från Lvov och några intilliggande områden.

Till slut uppstod där Ukrainas största avfallshög, drygt 60 meter hög och med en yta på hela 26 hektar.

Natten till den 28 maj i år uppkom där en brand som tog över en vecka att släcka. Tre brandmän omkom under släckningsarbetena.

Aktivisterna från Lvov försökte då ta sig in till Lvovs stadsrådsbyggnad och det började cirkulera rykten om att borgmästaren Andrej Sadovyj skulle avgå.

Kiev ville hjälpa till

Kievs borgmästare Vitalij Klitjko gick då ut och sa att Kiev skulle hjälpa Lvov att lösa avfallsproblemet. Han menade att Kievborna förstod Lvovs svåra situation och var beredda att bistå dem och eftersom förbränningsanläggningen Energija hade kapacitet kvar lovade han att Kiev skulle ta emot en del av Lvovs avfall.

Men 1 augusti slutade förbränningscentralen Energija att ta emot avfall, inklusive det från Lvov, p.g.a. planerade arbeten.

Protester i Kiev-regionen

Delar av Lvovs avfall kördes då bort till en avfallshög i byn Krjukovsjtjina i Kiev-regionen.

Det slutade med att invånarna i Krjukovsjtina stoppade 10 avfallsbilar och vägrade släppa igenom dem. Man menade att bilarna inte var på väg till förbränningscentralen Energija, som avtalat, utan till deras by.

krjukovsjtjinabilar

Avfallsbilarna i Krjukovsjtjina, 2 juli

De protesterande krävde att bilförarna skulle visa upp dokument för att styrka att de hade tillstånd att köra avfallet till sophögen utanför Kjukovsjtjina.

Försöket med Tjernovtsy

Myndigheterna i Tjernovtsy skrev på ett avtal med Lvov och lovade ta hand om 5 000 kubikmeter avfall som skulle köras bort till en sophög utanför staden. Borgmästaren i Tjernovtsy Aleksej Kaspruk menade att mängden avfall som man skulle ta emot var acceptabel och sa att man borde hjälpa människor i nöd.

Lvov lovade betala Tjernovtsy 21 hryvnias per kubikmeter avfall. Företaget Spetskommuntrans lovade ta hand om skräpet.

Invånarna i Tjernovtsy aviserade då att de tänkte blockera avfallstransporterna. De motiverade sitt ställningstagande med att de var rädda för att miljösituationen i deras område skulle förvärras. Dock skulle avfallet tas emot fram till slutet av året.

Bakslaget med Dnepr

I närheten av staden Dnepr blockerade invånarna från Dnepr-regionen Krivoj Rog-motorvägen.

Ett hundratal invånare från byarna Dijevka och Krasnopolje gick ut för att protestera mot att avfallet från Lvov skulle köras till ett uppsamlingsområde vid Dijevka som ligger intill byns bebodda områden.

Aktivisterna släpper bara igenom lastbilar och personbilar med barn i.

dnepravfall

De kräver att både guvernören och Dneprs borgmästare skall komma till platsen. Man har tidigare klagat över avfallstransporterna till de lokala myndigheterna. Enligt Suchanov har ledamöterna i stadsrådet sagt nej till att stoppa avfallstransporterna från Lvov.

För närvarande tar uppsamlingsområdet emot 500 ton avfall från Lvov och Dnepr.

Nikolajev är emot

Nikolajevs borgmästare Aleksandr Senkevitj meddelade nyligen att Nikolajev skulle tillfälligt ta emot fasta hushållsavfall från Lvov. Senkevitj är partikamrat med Lvovs borgmästare Andrej Sadovyj.

Avfallet från Lvov skulle köras till Nikolajevs avfallsområde, där det skulle grävas ner till priser som skulle fastställas av det lokala stadsrådet.

nikolajevsopor

Men en rad lokala ledamöter, bl.a. från oppositionspartierna Vårt distrikt och Det oppositionella blocket krävde att stadsrådet skulle sammankalla ett extrainsatt möte för att diskutera frågan.

De lokala ledamöterna från Petro Porosjenkos block kallade beslutet om att ta emot Lvovs avfall för ”en obehaglig överraskning för stadens invånare”.

Nu har Nikolajev slutat ta emot avfallet från Lvov.

Lvov har allt större problem

Dnepr och Nikolajev har nu officiellt sagt nej till att ta emot avfallet från Lvov”, – meddelade Irina Marunjak, biträdande chef i en kommission i Lvov som ansvarar för industri- och miljösäkerhetsfrågor.

Lvovs borgmästare hade enligt Marunjak åkt iväg till Kiev för att försöka lösa avfallsproblemet.

lvovssophogar

Under tiden bekräftade Aleksandr Senkevitj från Nikolajev att staden hade slutat ta emot Lvovs avfall. Enligt honom skulle man hålla ett extrainkallat möte i stadsrådet den 16 september för att diskutera frågan.

Under tiden klagar Lvov-borna över att avfallet inte körs bort från vissa av stadens distrikt. Soptunnorna intill bostadshusen står överfulla.

De största problemen har noterats i Sichovskij-, Sjevtjenkovskij- och Frankovskij-distrikten. Ingen har tagit hand om avfallet där sedan den 8 september.

Vad gör centralmyndigheterna?

Ukrainas miljödepartement har startat en internettjänst som heter Avfallshögarnas interaktiva karta.

Varje medborgare kan gå in på sajten med miljökartan, registrera sig och lämna ett meddelande om en sophög som den har sett. Vi lovar att bearbeta den informationen”, – sade miljöministern Ostap Semerak.

Han är övertygad om att investerarna kommer att lägga märke till den uppkomna situationen samt vad det är för typ av avfall som det rör sig om och utifrån det fatta beslut om eventuella investeringar i olika projekt.

Semerak menar att miljödepartementets uppgift är enkel – att hålla Ukraina rent från avfall och arbeta för att avfallshögarna skall leva upp till de europeiska standarderna.

Snart kan Lvov-borna placera hela sin stad på den interaktiva kartan.

Oleg Mezjuev

Källa: http://korrespondent.net/ukraine/3744529-komu-musor-kak-lvov-vozyt-po-strane-svoy-otkhody

Annonser

2 comments

  1. Är det slut på de goda relationerna mellan Polen och Ukraina efter premiären av ”Volyn”??

    ”Accordingly, some Ukrainian observers are panicking that Warsaw’s initial spurt of support for Maidan, at the diplomatic level in both Poland and by Polish officials in the EU, now threatens to run out of juice. The countries’ once-warm diplomatic relations are gradually cooling amid Kiev’s efforts to glorify wartime nationalists over the last two and a half years; they may chill even further as ordinary Poles absorb the messages in Smarzowski’s film”.
    https://sputniknews.com/europe/20161009/1046158107/ukraine-polish-relations-sour-over-new-film.html

    Gilla

  2. Kan psykopaterna i Kiev vara i stånd att ”offra” ett ukrainskt kommersiellt plan över Syrien bara för att få hatobjektet Putin till att begå ”krigsbrott”?

    The only chance to turn a tide in one`s favor is to try to present Putin as a war criminal. The quickest and effective way to make this favorite Ukrainian fairy tale real is to shoot down a civil plane in the area of operations of the Russian man-portable air defense systems located in Syria. Despite the situation the sky above this country is not closed for civil planes. Yes, the routes for planes are not located in the hostilities zone but one phrase of flight operations officer is enough for changing the situation.

    Taking into account a situation nowadays nothing should be discounted. That is why the information about Kiev-Amman flight that deviated the route and was present in the skies above Syria more than planned time is rather curious.

    I would like to stress that the information about the dangerous deviation from the route was posted in Twitter by Julian Ropcke, the political observer of German magazine Bild famous for the blatant Russophobia. As for the personality of this journalist, more than once he has blamed Russia for casualties among the civilians in Syria and in Donbass.

    Appearance of such kind of a post on his page can hardly be called an accident. I fully assume that this is one of the stages of preparing another large-scale provocation. State department likes to obtain the information from the social media. And if suddenly our American friends really decide to shoot down one more civil plane (no matter with whose help) they would have an evidence.

    It means that there is a good chance that operation “Boeing 2” is planned but instead of the Ukrainians the dirty work would be done by the fighters from “moderate Syrian opposition”. Probably this is not the only way to “entrap” Russia using already tested scenario. However at the present moment the “Plan B” peculiarities are still not valid.

    https://dninews.com/article/operation-%E2%80%9Cboeing-%E2%84%962%E2%80%B3-ukrainian-passengers-are-be-ready

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s