Azarov: hushållsavgifterna i Ukraina har blivit högre än pensionerna

Ukrainas f.d. premiärminister Nikolaj Azarov har uttalat sig om de nya hushållsavgifterna i Ukraina.

”Ukrainarna har börjat få nya räkningar för uppvärmningen av sina lägenheter. Enligt den information som jag förfogar över uppgår avgiften för uppvärmningen av en vanlig 2-rumslägenhet till 1000-1100 hryvnias, eller 1200-1300 hryvnias för en 3-rumslägenhet. Om man till denna kostnad lägger till andra hushållsavgifter, så blir det totalt runt 2000 hryvnias, samtidigt som man inte direkt kan påstå att uppvärmningen är bra. I de flesta fall är elementen knappt ens varma. Och nu står vintern för dörren.

En enkel fråga: hur ska folk kunna klara sig med sådana hushållsavgifter? Och då är gasen numera 2 gånger billigare, än då jag skötte det hela. Hur lyckades jag under 4 år hålla avgifterna på en stabil nivå, medan ni inte klarar av att göra detsamma? Jag har aldrig varit någon populist och har ibland varit tvungen att fatta svåra beslut. Men jag kunde aldrig kunnat föreställa mig en så absurd situation som nu, då värmevgifterna har blivit högre än pensionen.

Det här är utan några som helst överdrifter ett verklig folkmord på det ukrainska folket”.

Källa: http://rusnext.ru/news/1447497317

Oleg Mezjuev

Kommentera

